الگوریتم و برنامه نویسی
 
هک برنامه نویسی و بازی
تمامی کار های که در این وب لاگ انجام میشود مطابق باقوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد و هرگونه سوء استفاده پیگرد قانونی خواهد داشت
 
 



تالیف : علی صمیمی
آموزش الگوریتم و برنامه نویسی با ویژوال بیسیک
برنامه : مجموعه ای از دستور العمل هایی است که با زبان های مختلف برای پیش برد یک هدف طراحی میشود
رایانه =
1-سخت افزار
2- نرم افزار
ساختمان =
1-نقشه
2-مصالح
برنامه =
1-الگوریتم
2-زبان های برنامه نویسی
زبان های برنامه نویسی :
Pascal , basic , c/c++ : Dos تحت
Php html c#: web تحت
Vb , delphi : Windows تحت
فهرست مطالب در دوره ی برنامه نویسی مقدماتی
1-الگوریتم وفلوچارت
2-شناخت اولیه ی زبان
3-توانایی ایجاد یک برنامه ی کاربردی ونحوه ی استفاده از رابط کار
4-تعریف انواع متغیر ها وثابت ها واستفاده از عمل گر ریاضی ورشته ای
5-استفاده از وعملگر های مقایسه ای ومنطقی
6-استفاده از حلقه ها وساختارها
7-استفاده از رویه ها
8- استفاده از رویه ها اماده
9- برنامه نویسی ماوس وصفحه کلید
10-ایجاد یک پروژه ی عملی

الگوریتم:اجرای قدم به قدم راه حل یک مسئله را الگوریتم می گویند . 21/4/90
یک برنامه در حقیقت یک مسئله است و برای حل آن باید راه حل ارائه شود.
1-دستورات شروع و پایان
2-دستورات محاسباتی عملیاتی
3—دستورات ورودی و خروجی
4-شرط ها
5- حلقه ها
مسئله :8* 4 را انجام دهید
1-شروع
2-عدد4و8 را دریافت کن
3-8*4 32
4-12 را نشان بده
5-پایان
z X+y مسئله :
1-شروع
2-اعداد را دریافت کن
z X+y3-
4-12 را نشان بده
5-پایان
در الگوریتم به جای عدد از متغیر استفاده می شود .متقیر هادر واقع قسمت هایی از حافظه اند .
برنامه ای برای معدل
1-شروع
2- دریافت کن 3 عدد را
3- ((a+b+c)/3) R
بزرگ تر 18 بود نمایش بده ممتازR 4-اگر
5- if (1617) Then print good
6- if (1415) or(b>15) Then print normal
7- if(1214)or(b>14) or (c>14) then print bad
8- if (R<12) and (a<12) And(B<12) then print very bad
9-end sub
برنامه ای که عدد را به اجزایش تبدیل می کند
1-start
2-dim m as byte
3-m=val(text1.text)
4-digit= m Mod 10
5-sum = sum+digit
6-m= m/10
7-if m<>0 then goto 4
8- print sum
9-the end
منطق
نتیجه
جمله 2
جمله 1
true
true
true
false
false
true
false
true
false
false
false
false

منطق
نتیجه
جمله 2
جمله 1

t
t
t

t
f
t

t
t
f

f
f
f


EXAMPLE:
(5<7)or<9>5) =ture

آرایه:خانه هایی از حافظه می باشد، که با یک نام مشخص می شود و هر خانه دارای شماره ی مخصوصی
می باشد و خانه های آرایه همه از یک نوع می باشند و به صورت متوالی و پشت سر هم قرار می گیرند.
مثال:
Dim ali(n) as long
برنامه ای که مقسوم علیه های یک عدد دلخواه را نشان می دهد
1-dim m as long , m=text1.text
2-k=1
3-if m Mod k =0 then
4-print k
5-k=k+1
6-if m=>k goto3
7-end sub
دستور خروج از
Unloade me

عملگر های ریاضی در بیسیک

^=توان
Mod = باقی مانده تقسیم
=خارج قسمت تقسیم


عملگر های رشته ای
&,+
مثال : علی + رضا = علی رضا علی &رضا=علی&رضا

متد :
این متد امکانی است که با استفاده از ماوس یا صفحه کلید به کاربر اجازه می دهد که به فرم یا ...دسترسی پیدا کند.
متد یک مجموعی عملیاتی است که روی یک شی یا فرم یا کنترل انجام می شود یا روی آن تاثیر می گذارد.
متد ها در بیسیک سبز اند (ایکن)
مقایسه ی رشته ها با عملگر
ودر صورت عدم وجود این عملگر ، رشته ای را در رشته دیگر جست جو کرده و نتیجه را مشخص می کند در صورت رشته فالس را به عنوان نتیجه نشان می دهد ما با استفاده از #و؟و*و[] می توانیم ترکیب های متونی از رشته ها ایجاد کنیم از کاراکتر * برای بیان گروهی از کاراکتر ها از ؟ برای بیان یک کاراکتر # برای بیان عدد و [] برای بیان بازه ای از کاراکتر ها استفاده می کنیم.
Example:
“a” like “[a-z] “ = true
“ab” like “[!a-z]” =false
!=مخالف - = تا مثال الف تا ی الف-ی

متغیر های محلی متغیر هایی هستند که یک رویداد تعریف می شوند و فقط در همان رویداد قابل شناسایی اند و بعد از اتمام رویداد از حافظه پاک می شوند .
متغیر های عمومی(سراسری): این متغیر ها در تمامی رویداد های ماژول فرم قابل شناسایی و استفاده هستند و برای تعریف ان ها از بخش تعاریف استفاده می شود general

LABEL
از این کنترل برای نمایش پیام روی فرم استفاده می کنیم بعضی از خواص ان عبارت اند از
اسم کنترل
کپشن :متن داخل کنترل
Label1.caption = “ali”

تعریف متغیر
Dim name as byte dim ali as long dim a as string
کلمه کلیدی اسم متغیر کلمه کلیدی نوع متغیر
Textbox
Text1.text = “ali”
A= text1.text
: این تابع یک رشته گرفته و یک عدد به ما بر می گرداند مثال : جمع دو عدد تابع

Dim a as long
Dim b as long
A=val(text1.text)
B=val(text2.text)
Sum = a+b
Label1.caption=str( sum)
تابع برعکس تابع قبلی str(integer)

نوع داده
میزان حافظه
مقدار
نوع مقدار
currency
8 byte

ارزی پولی اعشاری
byte
1byte
0-255
عدد صحیح
integer
2byte
32767تامنفی32768
عدد صحیح
long
4byte
2147483648
عدد صحیح
single
4byte

عدد افشاری
double
8byte


decimal




date
8

تاریخ
string


رشته
boolean
2
True or false
منطقی
variant
16

عددی غیر عددی

استفاده از عبارات شرطی ساختار
If عبارت شرطی then
دستور یا دستورات
Else (یعنی اگر شرط بالا غلط بود دستورات پایین را اجرا کن)
دستور یا دستورات

End if
مثال:
A=2 , b=5
If a>b then
Print A is big
Else
Print b is big


شکل کلی دستور حلقه به این صورت است
For نام متغیر =مقدار اولیه to مقدار بعدیstep مقدار پرش
Exp:
For I 1 to 10 step 1 or for i=10 to 1 step-1

نوع حلقه بعدی
While عبارت شرطی
دستورات حلقه
Wend
Exp:
Dim ali as long
Ali=4
While a>1
A=a+1
Wend

Do while شرط یا شروط
دستورات حلقه
Loop or loop while

Do
دستورات
Loop until شرط

خروج از حلقه ها
V=20
For i=1 to 100
If i>v then exit for
Next i

تودرتوif
If شرط1 then
دستور 1
Else
If شرط 2then
دستور 2
End if
End if

Text1.passwordchar=ali
Print text1
***

به جای ایف تودر تو Select case دستور
Select case متغیر
Case is مقدار 1
دستور 1

Exp
A= val(text1.text)
Select case a
Case is <20
Print green
Case is >50
Print red
End select
متد ها در وی بی با پاک کن سبز نشان داده می شود
هنگامی که عملگر های مختلف اعم از ریاضی رشته ای و... استفده شود الویت آنان به این صورت است
1-ریاضی
2-رشته ای
3-مقایسه ای : >< = <> و... از چپ به راست
4-منطقی 0یا1 زن مرد

به ما امکان فعال کردن یا غیر فعال کردن کنترل ها را می دهد :این خاصیتenabled
:این خاصیت اگر فعال باشد به ما امکان می دهد که با کلید اِسک ان را صدا کنیم cancel
:اگر فعال باشد به ما امکان می دهد که با فشردن اینتر کنترل مورد نظر را اجرا کنیمDefalt
:وقتی برنامه لود می شود کرزر روی کادر متن باشدTooltiptext

A = msgbox(“پیام نمایشی”, ایکن,نوع و تعداد دکمه,عنوان)




ثابت رشته ای
ثابت عددی
ایکن
vbcritical
16
پیام هشدار
vbQuestion
32
پرسش
vbExclamation
48
اطلاعات
vbInformation
64

Vbokonly
0

vbokcancel
1

vbAbortRetryIgnore
2

Vb yes no cancel
3

Vb yes no
4

vbRetryCancel
5

: به ما اجازه خروج از حلقه قبل از به پایان رسیدن حلقه را می دهدExit do & exit for
جدول پایین برای inputxox() است
ثابت رشته ای

ثابت عددی
vbDefaultButton1
0
vbDefaultButton2
256
vbDefaultButton3
512
vbDefaultButton4
768

1
Vb ok
2
Vb cancel
3
Vb abort
4
Vb retry
5
Vb Ignore
6
Vb yes
7
Vb no
8

Fore color :رنگ قلم (فونت) را تعیین می کند
Font : نوع قلم
Picture: برای نمایش تصویر
Visible :اگر مقدار ترو باشد کنترل یا ... نمایش داده خواهد شد
Border style: برای کادر متن و ... است اگر 0 عنصر بدون حاشیه واگر 1 عنصر با حاشیه است

Max button:اگر فعال باشد به حد اکثر رسانی روی فرم
Icon:برای ایکن فرم است
Alignment: برای تراز بندی متن داخل کادر متن و بر چسب است
Wordwarp: این خاصیت مر بوط به ابزار بر چسب است برای این است که اگر نوشته زیاد بود در خطوط مختلف اجرا شود
Hide&Show :یک متد ست برای فرم است
Trim: یک تابع است برای حذف فضای خالی است

تعریف ثابت
Const ali = 100

Now تابع :تاریخ و ساعت را نشان می دهد
Print now
Time تابع : فقط ساعت
Print day (“8-2-1999”)
خروجی 2
Print month(“8-2-1999”)
خروجی 8
Month name(شماره ماه,false):اسم ماه را می دهد
Trueبرای این است که نام ماه خلاصه شود:
Monthname(5,false) خروجی may
Weekday: برای تعیین روز اول هفته استfd است day , fristday این تابع دارای 2 آرگومان
Weekdayneme (weekday as long , true or false , vbsunday ...)
تابع بالا شماره ی یک روز از هفته را دریافت کرده و نام ان را به صورت عبارت رشته ای چاپ می کند
Year:یک عبارت رشته ای یا تاریخی یا عددی را که حاوی داده نوع تاریخ است دریافت کرده وشماره سال را به
صورت عدد صحیح بر می گرداند
Time : تنظیم تاریخ
Exp:
Time = "12:24"
Second , minute , hour
Exp :
Print second(now)

Print now
خروجی:
06/13/2011 09:23:06 ب.ظ

Timer : این تابع تعداد ثانیه هایی که از نیمه شب گذشته را محاصبه می کند و عدد اعشاری بر می گرداند

Replace(string,find, Replace,start,count,comapre)
این تابع رشته ای را در رشته ای دیگر پیدا می کند و با رشته ی سوم جایگزین می کند
Start : از نوع عددی است و نقطه ی شروع را مشخص می کند
Count : تعداد دفعات جست و جو را مشخص می کند و اگر استفاده نشود 1 است از نوع عددی است و
Compare:اگر 1 بود بین حروف کوچک و بزرگ تفاوت قائل نمی شود و 0 بر عکس

Space(number)
این تابع به تعداد عدد دریافت شده فضای خالی ایجاد می کند

strComp(srt1,srt2,compare)
این تابع دو رشته را دریافت می کند و با هم مقایسه می کند اگر دورشته با هم مساوی بودند 0 و اگر جمله ی 1>جمله ی 2 بود 1 .بر عکس -1 را نمایش می دهد

String(number,char)
به وسیله ی این تابع می توان یک کاراکتر را تکرار کرد .
Asc(str)
این تابع یک کاراکتر گرفته و کد اسکی را بر می گرداند.

Chr(code asci)
این تابع یک کد اسکی گرفته و کاراکتر معادل آن را نشان می دهد.
InStr(start,str1,str2,compare)
Compare:اگر 1 بود بین حروف کوچک و بزرگ تفاوت قائل نمی شود و 0 بر عکس
این تابع رشته دوم را در رشته ی اول از نقطه ی استارت جست و جو کرده و محل ان را مشخص می کند
Len(str)
این تابع یک رشته را گرفته و طول ان را مشخص می کند
Left(str,length)
این تابع از سمت چپ به تعدادی که تعیین شده رشته را بر می گرداند
Right(str,length)
این تابع از سمت راست به تعدادی که تعیین شده رشته را بر می گرداند
Mid(str,start,length)
این تابع تعداد مشخصی از یک رشته را جدا می کند

یا رویه های رویداد(event procedare)
Private Sub نام رویداد_نام فرم
دستورات رویداد
End Sub
این نوع رویداد در زمان ایجاد شیء یا کنترل یا فرم همراه با ان ها به طور هم زمان به وجود می آید که رویداد مربوط به یک شیء رخ می دهد دستورات داخل ان اجا می شود.
1-activate:
این رویداد مربوط به فرم هاست و زمانی اجرا می شود که فرم کنترل برنامه یا فوکوس را در اختیار گیرد
2-Deactivate
این رویداد مربوط به فرم هاست و زمانی اجرا می شود که فرم کنترل برنامه یا فوکوس را از دست بدهد
3-load
این رویداد مربوط به فرم هاست و زمانی اجرا می شود اطلاعت فرم وارد حافظه شده و اطلاعات روی دسک تاپ
ذخیره می شود


باعث خوانا شدن برنامه و جلو گیری از تکرار کد نوشتن استفاده از رویه های فرعی
Private sub نام رویه()
دستورات رویه
End sub
Exp:

Private Sub ali()
Print "erorr"
End Sub

Private Sub Command1_Click()
While a < 6
a = a + 1
Call ali
Wend
End Sub

Private Fuction نام رویه (نوع آرگومان 2,نوع آرگومان 1) as نوع داده بازگشتی
دستورات رویه
End Fuction
رویه های تابع ای :در این رویه ها تعریف و فرا خوانی تابع بالا می باشد ما برای صدا کردن یک رویه تابع ای به صورت زیر عمل می کنیم
Call = نام رویه تابع ای (...,آرگومان 2 ,آرگومان 1)
نام رویه تابع ای (...,آرگومان 2 ,آرگومان 1)
مقدار بازگشتی نام رویه تابع ای (...,آرگومان 2 ,آرگومان 1)
Exit Do
Exit fuction
جهت خروج از تابع زمانی که شرط خاصی محقق نشده است استفاده می شود.
Private اگر بخواهیم رویه های فرعی و تابع ای ما در ماژول های فرم های دیگر قابل شناسایی باشد باید
Public استفاده شود
نحوه صدا زدن به این صورت است
Call نام فرم. نام رویه تابع ای (...,آرگومان 2 ,آرگومان 1)
نام رویه تابع ای. نام فرم(...,آرگومان 2 ,آرگومان 1)
مقدار بازگشتی نام رویه تابع ای.نام فرم =نام متغیر متناسب با نوع داده باز گشتی (...,آرگومان 2 ,آرگومان 1)
1-پارامتر های واقعی و مجازی : پارامتر هایی که در بخش زیر برنامه هستند مجازی و پارامتر هایی که هنگام فرا خوانی زیر برنامه می آیند پارامتر های واقعی اند
قوانین تعیین پارامتر:
1- تعداد پارامتر های مجازی و واقعی باید یکی باشد نوع پارامتر های مجازی و واقعی باید یکی باشد نیازی نیست پارامتر های مجازی و واقعی هم نام باشند پارامتر ها با علامت ، از هم جدا می شوند
انواع پارامتر های رویه فرعی : 1- مقدار : پارامتر هایی هستند که هنگام فرا خوانی مقادیر پارامتر های واقعی در مجازی کپی می شوند و ازآن جا به بعد هیچ ارتباطی با مجازی ندارند نکته : کلمه کلیدی 1 برای تعریف پارامتر های مقدار به کار می رود در پارامتر های مقدار تبادل اطلاعات یک طرفه است یعنی هنگام فرا خوانی مقادیر واقعی در مجازی می رود ولی پس از اجرای رویه ی فرعی مقدار پارامتر های مجازی در واقعی قرار نمی گیرد
1 = (By val)


هنگام برگشت
هنگام فرا خوانی


ارجاع : در پارامتر های ارجاع تبادل اطلاعات دو طرفه است برای دست رسی و فرا خوانی به ادرس پارامتر واقعی در حافظه می باشد بدین ترتیب هر ترتیبی که در پارامترهای مجازی تعریف شود در واقعی تعریف می شود ویژوآل بیسیک به طور پیش فرض پارامتر ارجاع را در نظر می گیرد درضمن کلمه ی 2 قبل از تعریف پارامتر ارجاع قرار می گیرد
2 = ByRef

زمان فرا
خوانی اصلی
Proce1


زمان برگشت از فرا خوانی




مثال برای مقدار
Private sub Proce1 (ByVal n,m,b,a as integer)
A = A*5
B = B*2
End sub
مثال برای ارجاع
Private Sub proce1(a,b as integer byref)


دستورات ساختن فایل
Mk dir("نام پوشه")
Rm dir("نام پوشه")
Ch dir("نام پوشه")


Mouse down:این رویداد زمانی اتفاق می افتد که یکی از کلید های ماوس فشرده شود آرگومان های این رویداد 1 میباشد که مشخص می کند کدام کلید ماوس فشرده شده است
1 = button
کلید ماوس
کلید
ثابت عددی
Vb left button
چپ
1
Vb right button
راست
2
Vb middle button
وسط
4


زمانی روی می دهد که یکی از کلید های زیر فشرده شده باشد Shift پارامتر
Vb shift mask
1
Vb ctrl mask
2
Vb shift + vb ctrl
3
Vb alt
4
Shift + alt
5
Ctrl + Alt
6
Shift + alt + ctrl
7

ادامه در پیوست 1

Line دستور
Line (x1,y2) – (x2-y2), color , b , bf
Color = vbred,vbgreen , …
B = مستطیل تو خالی
Bd = مستطیل تو پر
استفاده نشود خط رسم می شودB,bfاگر از
X1 = فاصله ی نقطه ی ابتدایی از راست
X2 =فاصله ی نقطه ی پایانی از راست
Y1 = فاصله ی نقطه ی ابتدایی از بالا
Y2 = فاصله ی نقطه ی پایانی از بالا
بسازیم . حال ما می توانیم بازی ساده ای مانند این



 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 6 دی 1390برچسب:اموزشbasic,اموزش گاگ به گام,vb,برنامه نویسی,اموزش,اموزش برنامه نویسی, :: 13:24 :: توسط : مدریت سایت

درباره وبلاگ
به وبلاگ ما خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان هک و آدرس cracker.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 206
بازدید کل : 32262
تعداد مطالب : 26
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1